Szükség van cascora? Vagy csak felesleges pénzkidobás? Cikkemből kiderül.

Megosztás
Megosztás
Megosztás

Kezdjük az elején. Mi is a casco?

A casco szerződés…

saját autónkra kötött vagyonbiztosítás, mely alapján térít a biztosító függetlenül attól, hogy a kárt mi okoztuk, vagy nekünk okozták.

A kötelező biztosítás ezzel ellentétben, mindig akkor térít, ha a kárt mi okoztuk másnak, így a másik fél gépjárművében okozott károkat fizeti meg a biztosítónk.

Az elmúlt időszak nagyban érintette a biztosítási piacot is. Pl.: korábban a covid, jelenleg az infláció, és többek között az aszály.

Az aszály hatására a Kínában lévő nagy vízierőművek leálltak az energiatermeléssel, mely gyárleállásokat és ellátási problémákat eredményezett. Az áru még lassabban érkezett be Európába így Magyarországra is.

Az új autó piac 2019-2022 között időszakban itthon közel 30%-kal esett vissza, míg a használt autó piac növekedett 7,4%-kal.

Az üzemanyagtakarékos hibrid/ Plug-in Hybrid és elektromos autók eladásából 20-30% os emelkedés volt észrevehető, mely a jövőbeni becslések szerint 60% is lehet.

2035-re ígérik az ún. ev only-t, azaz aki új autót akar venni, csakis kizárólag elektromos autót vásárolhat. Használt autót még tud vásárolni az ami belső égésű motorral rendelkezik.

Így a gazdasági helyzet is elősegíti azt, hogy gondolni kell arra mi van ha járművünk megsemmisül, vagy „csak” javítani kell akkor ezt hogyan tudjuk pótolni?! Ezért kell a casco.

Ha van az autóban pl.: adaptív tempomat, és egy sávtartás ehhez olyan elektronika kell amit az autó elejébe építenek be. Na most, ha van egy frontális ütközés ezek sérülnek először, ami lehet akár több százezer forint is. Bontott alkatrészt valószínű nem fog senki vásárolni nincs más megoldás ki kell fizetni. Vagy kifizeti a casco…

A kiszámíthatatlan időjárás

Egyre több a szélsőséges időjárás. Ha nincs védelmem mondjuk jégkárra akkor a javítási összeg megint csak húzós lehet.

Amikor cascoról beszélünk elsősorban a teljes körű casco jut eszünkbe. Teljes körű casco: lopáskár, tűzkár, elemi kár, és üvegkár.

A casco szerződésünkhöz kiegészítőket is köthetünk, pl.: Poggyászkár, sofőr szolgálat, asisstance stb, önrész mentes szélvédő kár, aktív kárrendezés csomag, vételár garancia, új érték kiegészítő stb.

Ha régebbi autónk van, köthetünk rá csak lopás, vagy csak törés cascot is. Ki kell számolni, meg kell nézni melyik éri meg jobban.

Hogyan érinti az infláció a gépjármű casco kárrendezést?

Gépjárműkár esetén a javító partner/szerviz elvégzi a javítást és számlát ad.

A számlán szereplő főbb tételek:

  • Mennyibe került az alkatrész, milyen alkatrészeket használtak fel?
  • Munkadíj lakatos munka (ezeket az alkatrészeket valakinek be kell tenni az autóba, ki kell cserélni, a régit ki kell venni az újat vissza kell rakni a helyére stb..) fényezőmunka (külső és belső karosszéria elemeket le kell valakinek festeni le kell fényezni, és kell hozzá megfelelő festékanyag lakk alapozó stb…)

Ezekből áll össze a javítási számla.

A számla végösszegét legnagyobb mértékben az alkatrész árak befolyásolják, hogy azt mennyiért tudták beszerezni. Pl.: ellátási problémák miatt.

Utána következik a fényező és alkatrészanyagok ára.

Az infláció hatásaira emelkedtek az órabérek is

Az elektromos autók előállítása, például teljesen más gyártósort igényel, ami mellett biztosítani kell azt a meglévő gyártási kapacitást is mellyel a régi gyártási technikát fent tudják tartani.

Ezek mind-mind befolyásolják az alkatrészek árakat, az óradíjakat melyből következik, hogy egyre többet fizetünk egy gépjárműkár során.

Nézzünk erre is néhány példákat

  1. Adott biztosítónál Skoda Octavia kárrendezés (bal első sárvédő és első lökhárító csere, motorháztető javítás. „Nekiment meghúztam, koccantam” nem nagy sérülés

A javítási költség 2021.07 és 2022.07 hónap között (egy év alatt) 130.000 Ft-tal lett magasabb mely főleg az alkatrésznek és a fényezőanyag árának, valamint az óradíjnak tudható be.

  • Ford Focus javítás (motorháztető fényszóró első lökhárító és sárvédő csere)

A javítási költség egy év alatt 24%-kal nőtt. 

  • Hyundai (kavicsfelverődés, szélvédőcsere)

Először 77.000 Ft-ot növekedett a javítási költség egy év alatt, majd két hónap alatt további 15.000 Ft-ot, így lett összesen 324.000 Ft a végösszeg. Szélvédő kár! Nem karambol volt.

  • Hyundai ioniq szintén elektromos autó esete.

Nem sikerült időben megállni a sofőrnek, így az előtte lévő két autót összetolta. Ránézésre szinte semmi nem látszódott, mégis a lámpa értéke volt több mint 700.000 Ft, a motorháztető közel 600.000 Ft, és a hűtődísztársa több mint 300.000 Ft kár mértéke

Kell a casco? Igen kell.

Aztán történhetnek nem várt események, amire aztán tényleg senki nem számít.

Ilyen volt a Jókai utca házomlás esete, melyről korábbi cikkemben hosszabban is írtam.

Ház előtt parkoló autók törtek össze és mentek tönkre.

Amíg kiderül, hogy ki a hibás, kinek a felelőssége? Addig évek is eltelhetnek az autót meg mielőbb forgalomba kell állítani, így nincs idő várni, intézkedni kell. A kár cascora is rendezhető.

Elsősorban nem cascos kár szintén de mégis a gyorsabb kárrendezés miatt rendezhető cascora a következő eset.

Autópályán kamion ment neki egy kisteherszállítónak.

Mivel a kárt okozó külföldi volt, a kárrendezés szintén hónapokba telhet így a kárt elszenvedő fél inkább rendezte a saját biztosítása terhére.

Fontos tudni, hogy a szállított anyagok, tárgyak által okozott károk (ráfolyt, kifolyt, kiömlött stb) nem térülnek.

Hasznos tipp! A kárrendezési folyamatot gyorsítja, ha van helyszíni fotó vagy videó. Ezt okvetlen küldjük el a biztosítónak a kárbejelentés során.

Fontos, hogy még a baleset utáni pozícióban készítsünk fotókat is (pl.: ha őzzel, vaddisznóval találkozunk)
A kárrendezéshez a biztosító neve és kötvényszáma is szükséges melyet a szervíznek okvetlen meg kell adnunk.

A casco tehát nem csak abban az esetben jön jól, ha autónkat lízingre vásároltuk és kötelező, vagy ha teljesen új autóban gondolkozunk.

Árajánlatért és a részletekért keressen bizalommal itt vagyok, segítek!

10 hasznos tipp és tévhit lakásbiztosítás kötése előtt!

Iratkozzon fel és e-mailben elküldöm a hasznos tippeket tartalmazó munkafüzetem

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó cikkek